Wbrew powszechnym opiniom, hotelowe gwiazdki nie odzwierciedlają ogólnej jakości obsługi czy standardów wyposażenia. To dowód zrealizowania formalnych wymogów stawianych tym obiektom. Konkretna liczba gwiazdek wyraża spełnienie kryteriów określonych w ministerialnym rozporządzeniu w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Ustawodawca wyszczególnia w nim pięć kategorii hoteli, moteli i pensjonatów. Gwiazdki w skali od 1 do 5 są nadawane przez marszałka województwa oraz specjalną komisję.

Ustawowa definicja hotelu

Zgodnie z polskim prawem, hotelem jest obiekt świadczący szeroki zakres usług związanych
z pobytem klientów; posiadający minimum 10 pokoi, spośród których większość miejsc przypada na pokoje jedno- i dwuosobowe. Motele to obiekty położone przy drodze, zaś pensjonaty muszą posiadać „tylko” co najmniej 7 pokoi.

Kategorie obiektów: praktyczne znaczenie gwiazdek hotelowych

Warto pamiętać, że obowiązujące w Polsce kategorie hoteli nie pokrywają się z klasyfikacjami zagranicznych obiektów hotelowych. Trzeba mieć to na uwadze rezerwując nocleg np. podczas wakacji.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy obejmuje pond 40 szczegółowych punktów określających wyposażenie hoteli. Podstawowy, najniższy standard (*) jest systematycznie wzbogacany. I tak np. hotele trzygwiazdkowe spełniają wszystkie wymogi obiektów z dwiema gwiazdkami, jak również dodatkowe kryteria. Prześledźmy wybrane wymogi stawiane hotelom.

 

  1. Hotel kategorii jednogwiazdkowej, 1*, hotel*

Pokój dwuosobowy musi mieć co najmniej 10 metrów kwadratowych powierzchni. Wśród jego skromnego wyposażenia są: łóżko, szafę, stół, stolik nocny, krzesło, lustro i wieszak na odzież wierzchnią. Podstawowe jest także akcesoria łazienkowe, gość musi mieć do niej dostęp, nawet jeśli mieści się poza pokojem. Telewizor znajdziemy w miejscu dostępnym dla wszystkich, zaś z telefonu i faksu można korzystać w recepcji.

  1. Hotel kategorii dwugwiazdkowej, 2*, hotel**

W tym przypadku dwuosobowy pokój liczy minimum 12 metrów kwadratowych, jest wyposażony także w miejsce na bagaż i radio. Goście muszą mieć dostęp do baru kawowego, a co drugi pokój jest wyposażony w łazienkę.

  1. Hotel kategorii trzygwiazdkowej, 3*, hotel***

Na gości czekają większe pokoje (dwuosobowy ma 14 metrów kwadratowych), każdy ma dostęp do łazienki, są też znacznie lepiej wyposażone. W pokoju czeka telewizor i telefon, materiały piśmiennicze, butelka wody, torba na pranie, zestaw do czyszczenia butów oraz ubrań. W hotelu jest restauracja, można zamówić room service, czy usługi prania i prasowania.

  1. Hotel kategorii czterogwiazdkowej, 4*, hotel****

Obiekty o wysokim standardzie zakwaterowania. Pokoje dwuosobowe liczą 16 metrów kwadratowych, są wyposażone w klimatyzację, a także kanapę lub fotele wypoczynkowe, lodówkę albo minibar. W łazience czeka suszarka do włosów, a pościel i ręczniki są wymieniane codziennie. W hotelu dostępne są usługi strefy SPA oraz codzienna prasa.

  1. Hotel kategorii pięciogwiazdkowej, 5*, hotel*****

Luksusowy obiekt dla najbardziej wymagających gości. W pokoju znajduje się sejf, zaś w łazience można skorzystać z wagi, telefonu i płaszcza kąpielowego. Obiekt dysponuje salami konferencyjnymi, a także apartamentem o powierzchni 25 metrów kwadratowych. Dla porównania: pokój dwuosobowy liczy 18 metrów kwadratowych.